piątek, 5 grudnia 2008

koncepcja - Kurs prowadzenia treningu biofeedback EEG









KURS PROWADZENIA TRENINGU BIOFEEDBACK EEG
(praktyczny kurs z wdrożeniem w swoją działalność)


Kurs wprowadzający w tematykę techniki biofeedback EEG oraz obsługę służącego do niej urządzenia. Trening biofeedback EEG stosowany jest między innymi w: terapii dzieci z ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej), u ludzi z zaburzeniami procesu uczenia się, jest również polecany osobom zdrowym dla poprawy koncentracji, leczeniu nerwic technikami relaksacyjnymi, leczeniu neurogennych schorzeń skórnych.

PROGRAM
podstawy koncepcji treningu biofeedback EEG - 3 godziny
obsługa urządzenia do treningu biofeedback EEG - 3 godziny
oprogramowanie do treningu biofeedback EEG - 3 godziny
wykorzystanie treningu biofeedback EEG w swojej działalności - 3 godziny
ODBYCIE WSTĘPNEGO TRENINGU BIOFEEDBACK EEG - 3 x 1 godzina
(ustalone terminy ćwiczeń w okresie kolejnych dwu tygodni, praktyka w obsłudze urządzenia biofeedback EEG - odbycie skróconego treningu biofeedback EEG w wybranym zakresie)

Wydajemy zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

KONCEPCJA

Kurs wprowadzający w tematykę techniki biofeedback EEG oraz obsługę służącego do niej urządzenia. Serdecznie zapraszamy pedagogów, psychologów, rehabilitantów, logopedów, i innych specjalistów bowiem biofeedback to metoda interdyscyplinarna.

Urządzenia biofeedback EEG wykorzystuje się do prowadzenia treningu biofeedback EEG.

Trening ten usprawnia funkcje mózgu takie jak:
- koncentracja uwagi,
- opanowanie emocji,
- usprawnienie procesów myślowych i szybka nauka,
- pamięć,
- twórczość,
- sen.

Stosowany jest między innymi w:
- terapii dzieci z ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej),
- u ludzi z zaburzeniami procesu uczenia się,
- jest również polecany osobom zdrowym dla poprawy koncentracji,
- leczeniu nerwic technikami relaksacyjnymi,
- leczeniu neurogennych schorzeń skórnych.

Szkolenie przygotowuje uczestników do prowadzenia treningów biofeedback EEG. Służy też praktycznemu poznaniu możliwości techniki oraz sprzętu przed planowanym ewentualnym wprowadzeniem go do usług w swojej działalności (gabinet terapii, odnowy biologicznej, relaksacji..., szkoła jęzkowa), oraz zakupu sprzętu.Zagadnienia dotyczą podstaw EEG (elektroencefalografii), zagadnień teoretycznych metody biofeedback EEG, zasad prowadzenia treningu, a także protokołów terapeutycznych stosownych dla danego celu. Duża ilość ćwiczeń praktycznych pozwala nie tylko oswoić się z nową aparaturą, ale daje możliwość opanowania metod prowadzenia treningu biofeedback EEG.

Zajęcia praktyczne z metody biofeedback EEG odbywają się w grupach 3-4 osobowych.

mgr Wojciech Olchowski

Od 1994-tego roku zajmował się psychoterapią NLP (NeuroLingwistyczne Programowanie),oraz tworzeniem wizualizacji terapeutycznych. W 1999 roku pisał o interfejsach mózg-komputer. Obecnie przygotowuje rozprawę doktorską na temat pracy mózgu podczas komunikacji człowieka z maszyną.

OPIS TRENINGU

Osoba poddającą się tego typu treningowi, nazwijmy ją umownie pacjentem, podłączana jest do specjalistycznej aparatury. Następnie otrzymuje zadanie do wykonania: np. powiększenie kuli widocznej na ekranie komputera. Specjalistyczne urządzenie i odpowiednie oprogramowania analizują informacje z elektrod umieszczonych na głowie pacjenta. Jeśli pomiary wskazują, że mózg pracuje zgodnie z wytycznymi danego treningu, osoba jest "nagradzana" - kula na ekranie powiększa się. W rezultacie pacjent potrafi uruchomić odpowiedni "tryb pracy" mózgu w różnych sytuacjach życiowych, np. wymagających koncentracji i jednoczesnej odporności na stres.

URZĄDZENIE EEG

Dysponujący dwoma kanałami system biofeedback EEG Brain-Actor marki AudioStrobe będący wielozadaniową kombinacją urządzenia i oprogramowania służącego do prowadzenia działalności badawczej i terapeutycznej.
Oprogramowanie : LearnMon i Brain-Actor Suite.

DODATKOWO

Mind-Reflection który jest podłączanym do portu USB urządzeniem plug-and-play (nie porzebującym żadnych dodatkowych sterowników) przeznaczonym do pomiaru oporności galwanicznej skóry (GSR), zakładanym na palce dłoni, specjalnie zaprojektowanym do współpracy z Mental Games i VERIM. Mind-Reflection ma większą dokładność niż ThoughtStream, lecz nie posiada wbudowanej funkcji pozwalającej na samodzielną pracę.

PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA

Dawidowi z polkowickiego Gimnazjum nr 1 trudno skupić się podczas zajęć. Bardzo chciałby to zmienić. Dlatego siedzi w wygodnym fotelu i patrzy w ekran komputera, na którym widać puste koryto rzeki. Nic nie mówi, niczego nie dotyka palcami. Do głowy i uszu ma przyklejone przewody.
Siłą swoich myśli powinien wypełnić koryto wodą, a potem sprawić, by pojawiły się w niej rybki. Dopiero wtedy usłyszy sygnał, że zdobył punkty.
- Na trudniejszym poziomie muszę się bardziej wysilić - przyznaje Dawid. - Ale to jest bardzo ciekawe.
Sytuacja do złudzenia przypomina grę komputerową. Sprawa jest jednak bardzo poważna. Chodzi o urządzenia stymulujące pracę mózgu. Na wykresach można obserwować jego stan emocjonalny i przepływ fal mózgowych.
Urządzenie o nazwie EEG Biofeedback szkoła kupiła na początku stycznia. Dawid jest jednym z czterech uczniów wytypowanych do tej terapii.
- Ćwiczymy pewne funkcje w mózgu, by pożądanych zachowań było więcej - tłumaczy Marlena Rudnicka, pedagog szkolny i doradca zawodowy. Wyjaśnia, że to może być skuteczna metoda w przypadku dzieci z ADHD, które nie kontrolują swoich odruchów i zachowań, a są odbierane przez otoczenie jako nadzwyczaj nadpobudliwe.
Metoda jest już sprawdzona, bo znalazła się w wykazie ogólnopolskich procedur medycznych.
Od nowego roku szkolnego urządzenie będzie wykorzystywane w szerszym zakresie. Trzeba bowiem jeszcze odpowiednio przeszkolić nauczycieli.
Od września z takiego samego urządzenia korzysta już ośmioro uczniów z Gimnazjum nr 3 w Lubinie.
- Są to między innymi dzieci z zaburzeniami pamięci i z obniżonym poczuciem własnej wartości - opowiada dyrektor Krystyna Głowacka. - Jeszcze jest za wcześnie na podsumowania, ale po pół roku ćwiczeń widzimy już pewne efekty.
W polskich szkołach tego typu urządzenie jest jeszcze nowością. Posiada je tylko około 230 placówek w całym kraju.

EEG/NEURO/BIOFEEDBACK

Jest to jeden z modułów biofeedbacku czyli biologicznego sprzężenia zwrotnego, pomagającego uzyskać samokontrolę nad funkcjami naszego organizmu.
Biofeedback obejmuje różnorodne techniki treningowe i terapeutyczne, usprawniając funkcje ciała. Wykorzystuje systemy medyczne do pomiaru funkcji zaś sprzężenie zwrotne to nic innego jak zwrotna informacja do pacjenta czy funkcja jest poprawna czy nie.
Omawiany wykorzystuje EEG czyli - zapis elektrycznej aktywności pracy mózgu.

EEGBiofeedback lub Neurofeedback (są to nazwy zamienne) wykorzystuje właściwość, że mózg ludzki w ramach swojej aktywności wytwarza różne zakresy fal elektromagnetycznych, charakterystycznych dla różnych rodzajów tej aktywności.

Np:
- fale alfa w stanie relaksu, odprężenia,
- środkowe pasmo fal beta w stanie wytężonego wysiłku umysłowego,
- fale delta w stanie głębokiego, regenerującego snu.

W niektórych dysfunkcjach mózgu występuje niedobór fal o pewnych częstotliwościach, co uniemożliwia pacjentowi wykonywanie pewnych czynności (np. dzieci z ADHD mają problem ze skupieniem się na wykonaniu konkretnego zadania lub kontrolowaniem emocji).

Urządzenie do neurofeedbacku to elektroencefalograf oraz odpowiednie oprogramowanie.

Elektrody podłączane są w różnych miejscach na głowie, zbierają dane o występowaniu poszczególnych pasm fal, oprogramowanie zamienia te informacje w zrozumiały dla pacjenta obraz. Pacjent ma tak sterować aktywnością swojego mózgu, aby np. widziany na ekranie samochód wyścigowy przyśpieszył.

Wojciech Olchowski

Tylko pomyśl...

Badacze dążą do podłączenia elektronicznych czipów bezpośrednio do ludzkiego mózgu. Czy urządzenia przyszłości będą sterowane samą myślą?

W sierpniu 1998 Kevin Warwick, profesor cybernetyki na Uniwersytecie Reading, pozwolił wszczepić sobie w przedramię mały krzemowy czip. Transmitował on impulsy radiowe, za pomocą których Warwick był w stanie sterować i oddziaływać na wiele elektronicznych urządzeń w swoim najbliższym otoczeniu. Kiedy wchodził do biura komputer nadzorujący budynek rozpoznawał wysyłany przez czip kod identyfikacyjny i otwierał zamki w drzwiach, włączał światła, przywoływał osobistą stronę internetową profesora i witał go przyjacielsko po nazwisku. Eksperyment miał ukazać, jak - słowa Warwicka - „ludzie i maszyny mogą pracować razem łącząc najlepsze cechy obu stron." Jeśli osoba może się komunikować z komputerem poprzez wszczepiony krzemowy czip, to czemu nie z inną osobą? Kolejna próba Warwicka może doprowadzić do odpowiedzi na to pytanie. Ma on nadzieję w ciągu najbliższych 18 miesięcy połączyć poprzez Internet dwa systemy nerwowe - swój i żony Ireny. Tym razem przekaźnikowe czipy komputerowe wielkości mniej więcej znaczka pocztowego będą chirurgicznie podłączone do końcówek nerwowych w ramionach małżonków i będą przesyłać impulsy radiowe. Czip Warwicka, w teorii, powinien podchwycić elektryczne impulsy nerwowe spływające ramieniem i przesłać je do przekaźnikowego czipa w ramieniu jego żony. Wynik: Kto wie? Ze względu na to, iż tego typu eksperyment nigdy nie był przeprowadzany, nie jest możliwe zgadywanie, jakiego rodzaju, i czy w ogóle, jakaś wiadomość zostanie wymieniona. „Jeśli poczuję złość" - mówi Warwick - „to, czy uderzy ona w Irenę czy tylko spowoduje mgliste szczypanie w jej ramieniu?" Warwick jest pewien jednego: jeśli to cyfrowe czytanie umysłu będzie działać, to jego ostatecznym zastosowaniem stanie się „telepatia poprzez Internet."

Projekt Warwicka nie jest tak dziwaczny, jak się wydaje. Badacze w Europie, Japonii i Stanach Zjednoczonych obecnie odkrywają sposoby podłączenia komputerów wprost do ludzkiego mózgu. Potencjalne korzyści wykraczają daleko poza „telepatyczną pocztę elektroniczną". Taka technologia mogłaby umożliwić sterowanie komputerami i telefonami komórkowymi samą myślą oraz przywrócić część funkcji pacjentom cierpiącym na zaburzenia układu nerwowego. Wszczepiając elektrody w mózgi szczurów naukowcy ze Szkoły Medycznej Hahnemanna w Filadelfii wytrenowali zwierzęta do obsługi automatycznego poidła poprzez samo pomyślenie o nim.

Psycholog kliniczny Niels Birbaumer i jego zespół z Uniwersytetu Tubingen w Niemczech pomagają sparaliżowanym ludziom porozumiewać się bez konieczności wszczepiania implantów. Hans-Peter Saltzmann, „uwięziony w sobie" pacjent, cierpiący na stwardnienie rozsiane, neurologiczne uszkodzenie powodujące całkowity paraliż ciała, a pozostawiające nietknięty umysł, może dyktować komputerowi, używając urządzenia do tłumaczenia myśli (TTD) konstrukcji Birbaumera. W pierwszej pełnej wiadomości ułożonej dzięki TTD Saltzmann, który nie mógł poruszać się ani porozumiewać przez ponad osiem lat, napisał: „Drogi Panie Birbaumer dziękuję Panu i Pańskiemu zespołowi... ponieważ uczyniliście mnie uczącym się alfabetu, który często trafia we właściwe litery."

Saltzmann nauczył się wytwarzać w potencjale korowym (SCP) elektryczne sygnały w mózgu, poprzedzające emocje i działanie. Dwie elektrody, umieszczone na jego czole ponad obszarem mózgu, który kontroluje ruchy, zostały podłączone do komputera, wyświetlającego na monitorze alfabet i błyskający kursor. Elektrody monitorowały zmiany w amplitudzie SCP łącząc je ze specyficznymi ruchami kursora: jeden sygnał go podnosił, inny opuszczał. Kiedy tylko Saltzmann nauczył się kontrolować i wytwarzać te sygnały dowolnie, mógł wybierać litery z alfabetu i układać zdania poprzez poruszanie kursora swoimi falami mózgowymi. Pisanie za pomocą TTD jest jednak męczące i powolne. Obecnie złożenie wiadomości z około 400 znaków zajmuje Saltzmannowi prawie trzy godziny (kiedy uczył się tego systemu - 16). Birbaumer i jego zespół opracowują technologię TTD tak, by dać pacjentom kontrolę nad wszystkim: od włącznika światła przez sprzęt medyczny do sprzętu domowego i przyśpieszają proces układania, dodając oprogramowanie, które kończy słowa po wybraniu tylko kilku liter. Niektórzy pacjenci mogą teraz otwierać drzwi i włączać telewizor za pomocą TTD.

Badacze w brytyjskiej rządowej Agencji Oceny i Badań Obronności (DERA) w Farnborough używają zbliżonej techniki, by pomóc pilotom myśliwców dzięki mocy myśli. Program badawczy DERA zaproponował „kokpit poznawczy", dający pilotom możliwość kontrolowania kluczowych systemów walki po prostu poprzez jednoczesne spojrzenie na i myślenie o odpowiedniej ikonie na ekranie komputera. Piloci, jak Saltzmann, muszą najpierw opanować wytwarzanie specyficznych fal mózgowych na żądanie - myślowy ekwiwalent nastrajania się na właściwą stację radiową - by móc później sterować nawigacją samolotu lub systemami uzbrojenia. Ta technologia może nie tylko umożliwić obsługę krytycznych funkcji bez użycia rąk, ale także przyśpieszyć reakcje pilotów podczas złożonych i często niebezpiecznych manewrów. Piloci we wnętrzu przyszłego kokpitu poznawczego - w celu monitorowania fal mózgowych - mogą mieć wmontowane w hełmy elektrody i szeroki zestaw czujników funkcji organizmu w ubrania, by zbierać sygnały życiowe, takie jak bicie serca i ciśnienie krwi. Te dane wraz z informacjami z innych systemów samolotu mogłyby zostać wprowadzone do oprogramowania sztucznej inteligencji kokpitu, zaprojektowanej tak, by podejmować rolę drugiego pilota. W momencie kiedy komputer kokpitu będzie znał fizyczny i psychiczny stan pilota lepiej niż drugi pilot (człowiek), mógłby analizować decyzje człowieka i proponować mu alternatywne rozwiązania lub zwracać uwagę na nieprzewidziane konsekwencje. Podczas ataku bojowego poznawczy kokpit mógłby ostrzec pilota o konieczności poprawki nawigacyjnej. Pilot rzuciwszy okiem na właściwą ikonę mógłby zareagować bez odwracania uwagi od bitwy. W wypadku chwilowej utraty przytomności w czasie wysokiego przeciążenia system kokpitu mógłby o tym wiedzieć dzięki czujnikom i przejąć kontrolę nad lotem do czasu odzyskania świadomości przez pilota.

Chociaż technologie takie jak kokpit poznawczy i translator myśli są jeszcze we wczesnych stadiach rozwoju, to ukazują perspektywy jeszcze bliższego zjednoczenia nas i naszych komputerów. Niezależnie od wszystkiego bardziej jednak niż klawiatura czy myszka ważna będzie myśl ludzka.

LINKI

http://www.doktorwachowiak.pl/biofeedback.htm

http://www.elmiko.pl/pl/biofeedback.html

http://www.medycyna.bigduo.pl/index.php?rs=1&branza=Psychologia,+psychoterapia

http://www.audiostrobe.com/polishX/main_biofeedback01.php

http://www.eeg-biofeedback.com.pl/index.php?mod=vademecum

http://www.audiostrobe.com/polishX/frameset.php

3 komentarze:

  1. Terapia biofeedback to wspaniała rzecz, zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych.

    OdpowiedzUsuń
  2. Prawda taka że praktyczne kursy są najlepszą metodą na przyswojenie danego materiału. Dlatego też kształcenie dualne jest tak popularne

    OdpowiedzUsuń