niedziela, 11 kwietnia 2010

Reputacja w Internecie

Reputacja w Internecie

Tożsamość w Internecie

W sytuacji, gdy "jeśli nie ma czegoś w Google to nie istnieje" wizerunek wypływający z wyników wyszukiwania może rzutować na pozainternetowy wizerunek. Dlatego dbanie o wirtualny wizerunek staje się konieczne.

Domena/Alias

Jako płatną usługę można wykupić domenę - przekierowanie adresu strony i/lub alias poczty e-mail na o wybranej nazwie, o ile jest wolna. Co prawda jeśli chodzi o wyszukiwarki, to nazwa domeny nie gra już takiej roli, jak wcześniej. Wizerunek, jaki tworzy podobna domena daje wrażenie profesjonalizmu "w starym stylu" (sprzed krachu dotkomów). W sytuacji idealnej, strona powinna zostać wypozycjonowana tak, by znajdowała się na pierwszym miejscu w wynikach wyszukiwania. Obecnie istotniejszy staje się "gwarantowanie" bezpieczny dla odwiedzającego adres. Niektórzy użytkownicy wiedzą że strona o dowolnie prestiżowo brzmiącej nazwie może być fałszywką (agregatory treści) i/lub naładowaną szkodliwymi skryptami. W związku z tym zyskują usługi hostingowe blokujące zupełnie swobodne manipulacje w kodzie, działające w trybie zarządzania szablonami. Również w związku z rozwojem ich funkcjonalności domeny te przestają w Internecie oznaczać działalność amatorską, zaś obecnie bezpieczną i otwartą na nowe media. Przykładem jest domena blogspot w serwisie Blogger.

Profil na portalu społecznościowym

Mimo prób poszerzenia usług Google o komunikację społecznościową (Google Friends Connect, Google Buzz, Google Talk...), użytkownicy wolą korzystać w tym celu z serwisu Facebook. Jest to obecnie miejsce na którym trzeba założyć profil, jeśli chce się po pierwsze istnieć w Sieci, a po drugie przedstawiać się innym w sterowany przez siebie sposób. Ustawienia prywatności pozwalają ustalić, jakie treści widoczne są dla osób niezalogowanych a co więcej - użytkownik ma kontrolę nad wpisami publikowanymi na jego profilu przez innych. Niezależnie od tego, jaką prezentuje się postawę wobec serwisów społecznościowych, warto o nich pamiętać, można rozważyć użyteczność Naszej Klasy, GoldenLine, LinkedIn...

Częste aktualizacje

Profile, które "żyją", są często odwiedzane, pojawiają się na nich nowe treści, pojawiają się wyżej w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że sterowanie własnym wizerunkiem w Sieci sprowadza się do bycia aktywnym. Konta często aktualizowane pojawiają się wyżej na liście wyników wyszukiwania, ponieważ pochodzą z witryn, które już i tak posiadają wysoki PageRank. W wypadku "podpięcia" konta Facebook pod system usług Konta Google (Blogger, Picasa, YouTube) aktualizacje następują same.

Śledź sam siebie w Internecie

Pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania

Poza wpisywaniem swojej nazwy/nazwiska w wyszukiwarkę (obecnie jest to jednoznaczne z Google, można jednak czasem próbować mniej popularnych, jak Bing). Warto zwrócić uwagę czy wyszukuje się na wersji krajowej czy globalnej wyszukiwarki, istotne jest również czy widzimy spersonalizowane wyniki wyszukiwania powiązane z zalogowaniem na konto Google.

Posty

Jeżeli blog ma kilku autorów ważne jest podanie w polu ustawień bloga adresów e-mail na które wysłane będą powiadomienia o nowych publikacjach.

Komentarze

Tryb moderowany komentarzy (pojawiają się po akceptacji przez autora), jest zbyt blokujący. Wystarczające wydaje się podanie w ustawieniach bloga adresów e-mail osób mogących odpowiedzieć lub usunąć komentarz. Mechanizmy antyspamowe stają się coraz lepsze, więc opcja rysunkowej weryfikacji wpisu jest działaniem dodatkowo zabezpieczającym.

Google Alerts

Odwołania, cytaty, wzmianki z wykorzystaniem danej nazwy można śledzić, otrzymując w formie np. raportu tygodniowego na Google Alerts. Usługa zbiera nowe pojawienia się nazwy w Internecie. Można wybrać frazę kluczową, po której zaindeksowaniu na wskazany adres mailowy zostanie przesłane powiadomienie. Można zatem wybrać własne imię i nazwisko, nazwę marki, firmy, itd.

http://www.google.com/alerts

Google Blogi

Google oferuje także możliwość przeszukiwania blogów. Wyniki wyszukiwania na daną frazę można segregować według istotności lub daty. Podobnie też jak w "normalnym" Google'u wybrać można czas opublikowania wpisu.

http://blogsearch.google.com

Pipl - wyszukiwarka ludzi

W przypadku poszukiwania informacji na swój własny temat można skorzystać z wyszukiwarki osób, na przykład Pipl. Wyszukiwarka pokazuje wyniki wyszukiwania zarówno zdjęć jak i treści. Do tego kategoryzuje je według podziału na profile zawodowe, prywatne, publikacje, wiadomości, strony internetowe i wpisy blogowe.

http://pipl.com

Walka z negatywnymi opiniami

Starania o usunięcie negatywnego lub szkalującego wpisu mogą być wyczerpujące. W zależności od tego, gdzie opinia taka się pojawiła jest kilka sposobów.

Portal społecznościowy - kontakt z administracją

Jeśli założone zostało fałszywe konto z naszą tożsamością, należy zgłosić się do administracji portalu z prośbą o jego szybkie usunięcie. Niestety, różnie z tym bywa - wspomnieć można głośny przypadek Naszej Klasy. Fałszywe konto mężczyzny zostało usunięte po miesiącu, za co NK podana została do sądu. Ten nakazał portalowi dodatkowo zapłatę 5 tys. złotych za naruszenie dóbr osobistych użytkownika.

Wpis na forum lub blogu

Jeśli szkalujący wpis pojawi się w jednym z wyżej wymienionych miejsc także należy skontaktować się z osobą odpowiedzialną za opiekę nad serwisem. W przypadku forum może to być łatwiejsze do przeprowadzenia, gdyż funkcję taką pełni moderator (który może, ale nie musi spełnić prośby o usunięcie). Za to w przypadku bloga nie ma zbyt dużej możliwości manewru.

Podsumowanie

Informacje umieszczone w Internecie zaczynają żyć swoim życiem. Nie mamy nad nimi wielkiej kontroli. Jedna z niewielu strategii to umieszczanie dużej ilości aktualnych treści w na kontach własnych, i dążenie do wysokiego ich spozycjonowania. Możemy wtedy mieć nadzieję że, być może szkodzące nam informacje, zostaną wyparte na tak dalekie miejsca w wynikach wyszukiwania, że nikt się z nimi nie zapozna.