Zasady komunikowania się w Internecie
- Stosuj powszechnie uznawane zasady dobrego wychowania. Tylko dlatego, że nie widzi się drugiej osoby nie można o nich zapominać.
- Zanim się włączysz w dyskusję zbadaj temat i przeczytaj wszystko co zostało już umieszczone.
- Zasada działania mediów z których tu korzystasz polega na współpracy, działaj zespołowo.
- Komunikując się pod swoim identyfikatorem nie unikaj zwrotów wskazujących na osobiste zaangażowanie.
- Pisz o tym co jest ważne dla Ciebie. Możesz opisywać osobiste odczucia i łączyć je w odpowiedni sposób z życiem zawodowym.
- Bądź szczery i stosuj zasadę przejrzystości działania (transparentności).
- Umieszczanie anonimowych komentarzy jest bardzo nie na miejscu.
- Pisz krótko i treściwie - 220 słów lub mniej to wystarczająco.
- Uporządkuj swoje myśli przed odpowiedzią.
- Wklej i opisz linki, adresy do których się odnosisz w swojej wypowiedzi.
- Zawsze odpowiadaj na komentarze kierowane do Ciebie, myśl o tym jak o rozmowie.
- Nie zmuszaj się do udziału w wymianie zdań z grupą której nie lubisz osobiście.
- Angażując się w komunikację podziel się wybranymi wartościowymi informacjami które nie są łatwo dostępne inaczej. Daje to poczucie wyjątkowości w komunikacji.
- Bądź sobą - jeśli jesteś błyszczysz dowcipem nie ukrywaj tego, jeśli wolisz podejście formalne podobnie.
- Próbuj wypracować własny styl wypowiedzi.
- Współpraca ma kluczowe znaczenie, konsultuj się z innymi jeśli masz wątpliwości. Angażuj po swojej stronie nawet oponentów.
- Dziel tekst na małe paragrafy, listy, nadawaj nagłówki.
- Stosuj poprawną gramatykę, ortografię i interpunkcję. Sprawdzaj ją automatycznie, jeśli masz wątpliwości ci do stylu daj tekst do przeczytania komuś lepszemu w tej sprawie.
- Nie obawiając się błędów, wszyscy je popełniamy. Ważne żeby napisać już coś!
- Służ pomocą i niech ludzie korzystają ze swoich doświadczeń oraz wiedzy.
- Gdy ktoś zadaje pytanie, odpowiedz na wstępie. Możesz budować zaufanie i szacunek, umieszczając merytoryczne odpowiedzi na dany temat.
- Jesteś ekspertem, jesteś źródłem informacji, unikaj jednak nadmiernej promocji swojej osoby.
- Jeśli masz sprawę do wyjaśnienia z jedną osobą zwróć się do niej bezpośrednio, nie w trybie publicznym, na przykład pisząc maila lub telefonując.